Uppdrag

The Nobel Prize

Rickard Frank Studio jobbar under 2017/18 med redaktionell utveckling på Nobel Media. Arbetet drivs på plats tillsammans med redaktionen och omfattar bl.a. innehåll, struktur och design för Nobelprisets officiella site nobelprize.org men även andra digitala kanaler där Nobel upplevt en mycket stark tillväxt senaste åren.

 

El País, Madrid

Världens största businessplattform på spanska.

I april 2017 lanserades de första delarna av ett nytt stort spanskt affärskoncept under samlingsnamnet El País Economia. En plattform som från nu och framåt utvecklas löpande i nära samråd med både användare och annonsörer.

Uppdraget har omfattat strategi, digital affärsutveckling, koncept, projektledning och design/ux. Projektet har drivits av Rickard Frank som creative director och medieinnovatören Alfredo Triviño från den Londonbaserade byrån Audacity Partners, i nära samarbete med redaktörer, produktägare och utvecklingsteam på plats i Madrid.

Förutom ekonomisektionen på elpais.com ingår även affärstidningen CincoDías samt eventsajten Retina i det nya affärskonceptet. Tillsammans ska dessa olika delar bilda världens största businessplattform på spanska.

 

Audacity Partners, London

Rickard Frank Studio fungerar som creative director för utvalda projekt hos den Londonbaserade strategi- och designbyrån Audacity Partners som drivs av den spanske innovatören Alfredo Triviño.

We stop. We see. We risk.

Audacity Partners is a London-based innovation studio, specialised in media, entertainment and education —with a fintech love affair. Experts in content, design, experience and technology, we create print and digital products that are radically unique, multi-sensorial.

Our clients are: IBM, Panasonic, News Corp, Santander, Amplify, RTVE, The Times, Wall Street Journal, Top Right Group, WGSN, Cannes Lions Festival, El País ( PRISA ), Dubai Media Inc, Daily Mail & General Trust, Vocento, DC Thomson, Cambridge University Press, Lyx Street, Telefonica O2, El Español.

 

Bonnier News, Stockholm

Under hösten 2016 hade Rickard Frank Studio rollen som kreativ rådgivare åt Bonnier News-avdelningen Digital Affärsutveckling. Uppdraget omfattade konceptutveckling, designstudios och kreativa workshops för att stärka premiumupplevelsen för Dagens Nyheters användare.

 

Dagens Nyheter, Stockholm

DN VR

I december 2016 lanserade Dagens Nyheter sin stora VR-satsning tillsammans med Google. 10 000 par VR-glasögon delas ut till Dagens Nyheters digitala prenumeranter.

– Vi vill ta publiken till platser de normalt inte kan komma och få dem att se hela bilden, i en ny form av berättelse. Det är ett oerhört spännande format att arbeta med och att uppleva, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter och projektledare för satsningen.

Rickard Frank Studio arbetade tillsammans med DN-teamet löpande under 2016 med utveckling av appen, sajten, design av VR-glasögon och slutligen kommunikation och annonser vid lansering.

 

DN Event

Dagens Nyheter möter sina användare på många olika sätt. DN Gulddraken, DN Kulturpriset och DN Almedalen är några stora och populära mötesplatser.

Under 2016 utvecklar Rickard Frank Studio tillsammans med DN-teamet koncept, design, kommunikation och kampanjer.

 

Barber & Books, Stockholm

Rickard Frank Studio har utvecklat grafisk profil, grafiska koncept och produktdesign för Barber & Books i Stockholm. Deras linje av egenutvecklade rakprodukter blev 2016 nominerade till Svenska Designpriset.